logo RB

Waszyngtona - ściek komunikacyjny, który mógł być ulicą

mocniak | 2013-05-27 | 5 komentarzy

infrastruktura droga_dla_rowerów waszyngtona

Przy nowych inwestycjach zwykle koncentrujemy się tylko i wyłącznie na drogach dla rowerów, ale przykład ulicy Waszyngtona coraz bardziej nas przekonuje do tego, że należy zrewidować nie tylko standardy rowerowe, ale całą politykę transportową i urbanistyczną miasta.

Waszyngtona jest ok. kilometrową ulicą na południowej granicy centrum Białegostoku. Po jej północnej stronie znajduje się jedno z największych blokowisk w mieście, po południowej większość białostockich szpitali. Oprócz tego znajdują się przy niej typowe lokale usługowe - restauracje, bary, sklepy, itp.

Jak mogło być

Waszyngtona nie jest ciągiem komunikacyjnym po którym porusza się ruch tranzytowy, nie jest dojazdem do centrum, nie leży również w ciągu obwodnicy śródmiejskiej. Nie tworzą się na niej korki i jeździ po niej tylko jedna linia autobusowa. Dlatego zarówno w pismach jak i podczas rozmów z urzędnikami proponowaliśmy zachowanie dotychczasowej szerokości tej ulicy oraz wyznaczenie dwóch jednokierunkowych pasów / dróg dla rowerów przyległych do jezdni. Dzięki temu pozostałoby dużo miejsca na chodniki, ogródki restauracji, małą architekturę, a ulica nabrałaby miejskiego charakteru.

Tam gdzie jest miejsce można by było dorzucić miejsca do równoległego parkowania lub azyle na przejściach dla pieszych i mielibyśmy normalną, cywilizowaną miejską ulicę:

DSC_5134.JPG

Jak jest

Ok. To nie jest Waszyngtona, tylko wylot DK65 na Bobrowniki. Ale skojarzenie nasuwa się same:

DSCF1121.jpg

Tak wygląda cała ulica - po jednym pasie w obu kierunkach plus lewoskręty lub zatoki autobusowe. Ba, są nawet ulice serwisowe, jak przystało na porządną drogę międzymiastową:

DSCF1133.jpg

Oczywistym efektem przeznaczenia znacznej większości przestrzeni pod ruch samochodowy jest jej brak dla pieszych i rowerzystów. Na inwestycji najwięcej stracili ci pierwsi - część dotychczasowych chodników przeznaczono pod drogę dla rowerów, a pozostałe ogryzki są często pozastawiane znakami i latarniami.

DSCF1115.jpg

Brak miejsca powoduje, że nawet niewielkie grupy pieszych (np. często spotykani studenci kursujący między akademikami przy Waszyngtona i Akademią Medyczną leżącą przy Akademickiej) chcąc czy nie chcąc będą wchodzili na drogę dla rowerów.

W kilku miejscach nie została zachowana wymagana przepisami skrajnia drogi dla rowerów. Można się na przykład nadziać kierownicą na czarny płot po wewnętrznej stronie łuku.

DSCF1111.jpg

Kolejnym problemem, który stał się właściwie standardem na białostockich drogach dla rowerów, jest brak widoczności na skrzyżowaniach i wyjazdach z posesji.

DSCF1124.jpg

Dostępność przestrzeni miejskiej przegrała z przepustowością ruchu również na skrzyżowaniu z M. Curie-Skłodowskiej.

DSCF1143.jpg

Przedostanie się z jednej strony ulicy na drugą wymaga pokonania nie jednego ramienia skrzyżowania, ale trzech:

DSCF1144.jpg

DSCF1147.jpg

DSCF1149.jpg

W sumie na jednym skrzyżowaniu można stracić około dwóch minut. Mniej więcej tyle trwa przejechanie całej ulicy Waszyngtona.

Na ostatnim odcinku między Curie-Skłodowską wydzielona droga dla rowerów w ogóle nie powinna istnieć. Ograniczenie prędkości i progi zwalniające zapewniają bezpieczne poruszanie się rowerzystów po jezdni.

DSCF1157.jpg

Jako bonus dorzucamy filmik z przejazdu drogą dla rowerów przy ul. Waszyngtona:

infrastruktura droga_dla_rowerów waszyngtona

Komentarze

CrazyCyclist | 2013-05-27
Ten kto zaprojektował ta drogę powinien mieć urwane jajca. Bezmyślność ludzka nie zna granic. A co do filmiku to standart matki z wózkami to też rowerzystki.....

[odpowiedz]

madman | 2013-05-27
Czy ja dobrze widzę że tam są całkiem nielegalne przyciski dla rowerzystów?

[odpowiedz]

CrazyCyclist | 2013-05-27
madman napisał(a):
Czy ja dobrze widzę że tam są całkiem nielegalne przyciski dla rowerzystów?
jak to nielegalne?

[odpowiedz]

madman | 2013-05-27
CrazyCyclist napisał(a):
madman napisał(a):
[quote]Czy ja dobrze widzę że tam są całkiem nielegalne przyciski dla rowerzystów?
jak to nielegalne?[/quote]
Pojazdy muszą być wykrywane automatycznie, ręczna detekcja pojazdów jest w Polsce niedopuszczalna.

[odpowiedz]

szwagieer | 2013-05-27
To o czym piszecie rzuca się od razu w oczy. Mamy fatalnych urzędników na nasze nieszczęście.

[odpowiedz]

Dodaj komentarz