logo RB

W sprawie przebudowy skrzyżowania Al. Piłsudskiego i ul. Sienkiewicza

JacentyKasi | 2013-06-05 | 7 komentarzy

piłsudskiego sienkiewicza przejście_podziemne andrzej_meyer aleksander_sosna

Pan Tadeusz Truskolaski

Prezydent Miasta Białegostoku

W sprawie przebudowy skrzyżowania Al. Piłsudskiego i ul. Sienkiewicza

Szanowny Panie prezydencie, po zapoznaniu się z projektem przebudowy Al. Piłsudskiego w Białymstoku i planowanych w związku z nim rozwiązań, oraz po zapoznaniu się z wcześniejszymi odpowiedziami prezentowanymi na różnych forach, pojawiły się pewnie wątpliwości, które mam nadzieję, że zostaną przez Pana rozwiane.

  1. Znalazłem informację, że dla wygody rowerzystów chcących pokonać przejście podziemne zostały zaprojektowane specjalne rynny, ułatwiające sprowadzenie rowerów;
    1. czy rynny – których nie ma na obecnie dostępnych projektach – będą zamontowane w każdym z czterech projektowanych zejść pod ziemię.
    2. czy będą to pary rynien, tzn. jedna do sprowadzenia druga do wprowadzenia, czy może będzie to jedna rynna i będzie dochodziło do sytuacji, kiedy rowerzyści będą blokować przejście podziemne stojąc w kolejce do rynny, bo akurat parę osób będzie sprowadzało rowery - a ruch w przejściu podziemnym będzie naprawdę bardzo duży i może dochodzić do niepotrzebnych scysji między pieszymi a cyklistami.
    3. czy ktoś z magistratu zatwierdzający projekt do realizacji próbował wprowadzić rower po tego typu rynnach; miasto planuje uruchomić miejską wypożyczalnię rowerów, według informacji które uzyskałem od Warszawskiego operatora VETURILO rower taki wraz z osprzętem waży ponad 17 kg. Obawiam się że może to być skuteczna przeszkoda dla kobiet chcących pokonać to przejście.
  2. Czy platforma windy (110x140xm) nie okaże się za wąska (za mała) dla osób z wózkami dziecięcymi typu gondola, o ile jeszcze 1 osoba + wózek ma szansę się wcisnąć, to co w momencie kiedy to będzie 1 osoba + dziecko + wózek, które z nich ma iść schodami ? matka ma posłać windą dziecko z wózkiem czy wysłać samo dziecko schodami a sama jechać z wózkiem ?
  3. W jaki sposób rowerzysta jadący ul Sieniewicza w stronę Centrum po skręcie w lewo w kierunku ul. Branickiego ma dostać się na DDR biegnącą wzdłuż Piłsudskiego ?
  4. Czy nie można DDR zaprojektowanej pod mostem na ul Sienkiewicza zrealizować razem z tą inwestycją, a nie czekać kilka miesięcy do realizacji projektu „bulwary nad Białą” ?
  5. Na następnej stronie przedstawiam własną propozycję ułatwienia życia i poruszania się po drogach tego skrzyżowania zarówno rowerzystom jaki i pojazdom; zgodnie z obowiązującymi przepisami „kodeksu ruchu drogowego” w rejonie tego skrzyżowania rowerzysta ma prawo i obowiązek poruszania się po drodze, brak jest ścieżek zgodnych z jego kierunkiem poruszania się oraz brak jest ścieżek na kierunkach w których chce się udać. Moja propozycja polega na zbudowaniu pasa zjazdowego z DDR przy Piłsudskiego (kierunek Branickiego) tuż przed sygnalizacją świetlną i umieszczenie tam śluzy rowerowej – widok coraz częściej spotykany w większych miastach Polski, norma przyjęta na zachodzie już dawno. Tuż za skrzyżowaniem – wjazd z ulicy na DDR, żeby rowerzyści mogli szybko opuścić jezdnie. To samo na kierunku przeciwnym, z tym że tutaj mogliby spokojnie wrócić na DDR przez zatokę autobusową, a w przyszłości Ci poruszający się na wprost korzystaliby pewnie z DDR pod mostem. Śluzy umieściłbym na czterech kierunkach tego skrzyżowania;
    • ułatwiają zajęcie miejsca rowerzyście, ruszając jako pierwszy może szybko opuścić skrzyżowanie i np. wjechać zaraz za nim na DDR,
    • poprawiają bezpieczeństwo przez to że rowerzysta stojąc jako pierwszy jest widoczny przez wszystkich uczestników ruchu,
    • koszt takiej inwestycji – praktycznie zerowy, pamiętając że wszystko na powierzchni będzie zbudowane od nowa.

projekt_jk_przejscie_podziemne.jpg

Odpowiedź

Odpowiadając na e-maila z dnia 21.03.2013 r., w sprawie przebudowy skrzyżowania AU.Piłsudskiego z ul. H. Sienkiewicza w Białymstoku oraz przyjętych rozwiązań projektowych informuję jak niżej:

ad. 1.1 i 1.2

Rampy do sprowadzenia rowerów do przejścia podziemnego od początku znajdowały się w projekcie wykonawczym branży architektonicznej przejścia podziemnego - rysunek nr A002. Elementy do sprowadzenia rowerów będą zlokalizowane z prawej strony biegu schodów dla każdego kierunku ruchu (czyli po jednej do sprowadzenia i wyprowadzenia roweru). Powyższe rozwiązanie zostało zaczerpnięte z innych miast w Polsce.

ad. 1.3 i 4.0

Do tej pory nie mieliśmy w mieście zastosowanych podobnych rozwiązań, więc nie mogę odnieść się do kwestii ich użytkowania. W przypadku kiedy przeprowadzenie roweru przez przejście podziemne okaże się zbyt uciążliwe dla rowerzystów, mając na uwadze układ ścieżek rowerowych w ciągu Alei J.Piłsudskiego, możemy wybrać rozwiązanie alternatywne, przeprowadzając rower przez przejście dla pieszych przy skrzyżowaniu z Alei J. Piłsudskiego z ulicą I.Malmeda, następnie ścieżką wiodącą wzdłuż rzeki Białej, bulwarami Dr. Ireny Sendlerowej przeprawić się pod ulicą H. Sienkiewicza oraz Alei J.Piłsudskiego w kierunku Placu dr n.med. A. P. Lussy. Rozważamy możliwość budowy ścieżki rowerowej na terenie bulwarów Dr Ireny Sendlerowej (na odcinku od ul. H. Sienkiewicza do Placu dr n.med. A. P. Lussy) przed wykonaniem projektu zagospodarowania terenu w tym rejonie. Ponadto informuję, iż trwają prace nad uruchomieniem miejskiej wypożyczalni rowerów.

ad. 2.0

Wymiary zastosowanej windy 110cmx140cm w przejściu podziemnych pozwolą na wprowadzenie standardowego wózka gondola, którego długość wynosi ok.110 cm. Biorąc powyższe wymiary pod uwagę zmieści się osoba dorosła obsługująca wózek jak również kolejne dziecko. Standardowe windy w blokach posiadają wymiary 90cmx110cm.

ad. 3.0

Rowerzyści jadący ulicą H.Sienkiewicza po skręcie w lewo w kierunku Placu dr n.med.

A. P. Lussy mogą wjechać na ścieżkę rowerową przy wlocie ulicy Kościelnej do Alei J.Piłsudskiego. Rozważana była możliwość zrobienia wjazdu bezpośrednio przy skrzyżowaniu, ale z uwagi na bliską lokalizację przystanku autobusowego jak również mając na uwadze duże natężenie ruchu pieszych do przejścia podziemnego zrezygnowano z tego pomysłu.

ad.5.0

Przedstawione przez Pana rozwiązanie polegające na bezpośrednim włączeniu ścieżki

rowerowej do jezdni Alei J. Piłsudskiego było również analizowane, ale nie jest to rozwiązane bezpieczne dla rowerzystów, którzy musieliby na paru metrach przeplatać się z pojazdami skręcającymi w prawo oraz pasem przeznaczonym wyłącznie dla autobusów komunikacji miejskiej. Zaproponowana przez nas przebudowa jest wynikiem głębszych przemyśleń projektowych, mających na względzie bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego a nie tylko rowerzystów.

Wz. Prezydenta Miasta

Aleksander Sosna

Drugie pismo

Pan Aleksander Sosna

Zastępca Prezydenta Miasta Białegostoku

W sprawie przebudowy skrzyżowania Al. Piłsudskiego i ul. Sienkiewicza.

Szanowny Panie Prezydencie,

na wstępie bardzo dziękuję za udzieloną odpowiedź na niepokojące mnie zagadnienia związane z przebudową tego skrzyżowania. Cieszę się, że z punktu widzenia władz miasta wszystko jest takie proste i oczywiste, jednak po dokładnym zapoznaniu się z odpowiedziami zauważyłem pewne rażące nieścisłości.

  1. W proponowanym przez Pana wariancie rowerzysta jadący ul. Sienkiewicza w kierunku Branickiego będzie mógł „bezpiecznie” wjechać na DDR po przejechaniu około 250 m pomiędzy samochodami i autobusami, moja propozycja zakładająca wykonanie śluz rowerowych i umożliwienie wjazdu zaraz za skrzyżowaniem jest „niebezpieczna” bo obejmuje odległość około 20 m (tak dokładnie 12,5 razy mniej). Czy na pewno Pański wariant to ten tzw. przemyślany?
  2. Jako alternatywę dla sprowadzania i wprowadzania rowerów przez przejście podziemne proponuje Pan spacer przejściem dla pieszych na drugą stronę i pokonanie skrzyżowania nieistniejącym przejazdem pod mostem w ul. Sienkiewicza. Przejazd ten nie powstanie w trakcie tej przebudowy, tylko jest zapisany w projekcie „Bulwary …”, którego realizacja przewidziana jest w bliżej nie określonym terminie - pierwsze mgliste projekty zakładały początek prac na I kwartał 2014, termin jak wiemy raczej nierealny.
  3. W związku z tym proszę o przedstawienie alternatywnego sposobu pokonania tego miejsca który będzie możliwy do zastosowania w dniu zakończenia przebudowy skrzyżowania Aleja Piłsudskiego x Sienkiewicza, pytanie dotyczy obu kierunków DDR wzdłuż Alei Piłsudskiego.
  4. Według proponowanego przeze mnie rozwiązania, ruch mieszany odbywałby się na długości skrzyżowania, czyli około 20 m; rowerzyści zajmując miejsce w śluzie mieliby zapewniony najwyższy możliwy do osiągnięcia poziom bezpieczeństwa w takich miejscach. Alternatywą do pokonania tego skrzyżowania przez rowerzystę będzie wjazd na jezdnie na skrzyżowaniu z ul. Malmeda i powrót na DDR dopiero na skrzyżowaniu z ul. Kościelną. Twierdzi Pan że moja propozycja cyt.: „nie jest to rozwiązanie bezpieczne dla rowerzystów, którzy musieliby na kilku metrach przeplatać się z pojazdami skręcającymi w prawo oraz pasem przeznaczonym wyłącznie dla autobusów” ?? Rowerzysta ruszając jako pierwszy nie musi przeplatać się z żadnymi pojazdami i opuszcza skrzyżowanie zaraz za nim.

    W proponowanym przeze mnie rozwiązaniu - ruch mieszany około 20 m, przy rozwiązaniu forsowanym przez miasto – ruch mieszany na długości ponad 450 m (tak, ponad 22 razy dłużej). Czy na pewno jest to efekt „głębszych przemyśleń projektowych”?

  5. Twierdzi Pan, że zrezygnowano z budowy wjazdu dla rowerzystów bezpośrednio przy skrzyżowaniu, z uwagi na sąsiedztwo przystanku i duże natężenie ruchu. Przecież przy wyjściu na powierzchnię droga przebiegu rowerów i pieszych pokrywa się z proponowanym wjazdem z ulicy. W chwili obecnej w tym miejscu krzyżowały się drogi pieszych z dwóch przejść + ruch rowerowy i nikt jakoś za mocno nie cierpiał na rozwiązaniu zafundowanym przez miasto, przez kilka lat magistrat nie próbował ułatwić życia pieszym i rowerzystom.

    Nikt z Państwa nie pomyślał co się będzie działo w przejściu podziemnym, gdzie skrzyżujecie potoki ludzi z czterech kierunków z rowerzystami?

  6. Wspomina Pan w jednej z odpowiedzi, że trwają prace nad uruchomieniem „miejskiej wypożyczalni rowerów” a jednocześnie proponuje Pan rozwiązania typu „przeprowadzając rower przez przejście dla pieszych”…….. strzał w kolano, projektując takie przebudowy należy rozważać racje wszystkich uczestników ruchu, chyba że hasłem zachęcającym przyszłych użytkowników wypożyczalni rowerów miałoby być hasło: „spaceruj z rowerem”.

Poniżej dołączam ilustracje z kilku polskich miast, przedstawiające zastosowane rozwiązania:

IMG_1318.JPG

Warszawa – Nowy Świat – rowerzyści + TAXI + BUS – na jednym pasie

z10482887Q.jpg

Warszawa – most Śląsko-Dąbrowski – rowerzyści + auta + TAXI + tramwaje + BUS

Śluza rowerowa we Wrocławiu

Wrocław – Śluza rowerowa

lodz_sluza.jpg

Łódź – Śluza rowerowa

schemat_sluzy.jpg

Schemat działania śluzy w uproszczeniu

Film przedstawia skrzyżowanie we Wrocławiu na którym oprócz ruchu aut i tramwajów wykonano PASY DLA ROWERÓW z osobnymi cyklami sygnalizacji świetlnej. Sytuacja przedstawiona na filmie istnieje i funkcjonuje naprawdę.

Wrocław – ludność 632 tys. Liczba aut ponad 301 tys.

Białystok – ludność 295 tys. Liczba aut prawie 100 tys.

Proszę o odpowiedź na nurtujące mnie zagadnienia drogą elektroniczną w terminie wynikającym z art. 35 KPA, lub krótszym.

Druga odpowiedź

Białystok 31 maja 2013r.

Odpowiadając na e-maila z dnia 30.04.2013 r., w sprawie przebudowy skrzyżowania Al J.Piłsudskiego z ul. H. Sienkiewicza w Białymstoku oraz przyjętych rozwiązań projektowych informuję, iż podtrzymuję swoją odpowiedź udzieloną w piśmie z dnia 19.04.2013 r.

Ponadto informuję, iż w celu połączenia ścieżki rowerowej biegnącej pod mostem w ciągu ulicy H. Sienkiewicza, zostało zlecone zaprojektowanie ścieżki rowerowej na terenie Bulwarów dr. I. Sendlerowej w rejonie VI Liceum Ogólnokształcącego, w celu stworzenia spójnego ciągu rowerowego, którego termin wykonania zaplanowany jest na rok bieżący.

W kwestii poruszania się w przejściu podziemnym pragnę nadmienić, iż nie będą to krzyżujące się potoki ludzi i rowerzystów, a jedynie pieszych poruszających się z rowerami bądź bez nich.

Zastępca Prezydenta Miasta

mgr Andrzej Bronisław Meyer

piłsudskiego sienkiewicza przejście_podziemne andrzej_meyer aleksander_sosna

Komentarze

JacentyKasi | 2013-04-21
Jestem w trakcie tworzenia pytań do tej "odpowiedzi" po wysłaniu nie omieszkam tu umieścić.

[odpowiedz]

kaziq | 2013-04-22
Głębsze przemyślenia są mistrzowskie ;)

[odpowiedz]

portia | 2013-04-22
dla mnie wygląda na głębsze przemyślenia po kilku głębszych :D

[odpowiedz]

mocniak | 2013-06-04
Fantastyczna odpowiedź magistratu. Naprawdę argumenty przytoczone przez Meyera przekręciły o 180° moje spojrzenie na całą tę budowę przejścia podziemnego. Rzeczowa dyskusja z urzędem na najwyższym poziomie!

[odpowiedz]

JacentyKasi | 2013-06-05
cyt: "w celu połączenia ścieżki rowerowej biegnącej pod mostem w ciągu ulicy H. Sienkiewicza", Pan wice Prezydent ma chyba nieaktualne dane o infrastrukturze naszego miasta, w/w ścieżka NIE ISTNIEJE :D

[odpowiedz]

rogacz | 2013-06-05
JacentyKasi napisał(a):
cyt: "w celu połączenia ścieżki rowerowej biegnącej pod mostem w ciągu ulicy H. Sienkiewicza", Pan wice Prezydent ma chyba nieaktualne dane o infrastrukturze naszego miasta, w/w ścieżka NIE ISTNIEJE :D

po czym prezydent poklepał po ramieniu zastępcę i powiedział
'ale im powiedziałeś! Takie argumenty, że pewnie ich zatkało!' ; D

[odpowiedz]

śledź | 2013-06-06
cwana bestia

[odpowiedz]

Dodaj komentarz