logo RB

Białostocka Komunikacja Miejska na wykresie

mocniak | 2013-03-28 | 8 komentarzy

komunikacja_miejska białystok modal_share

Wbrew temu, co twierdzą niektórzy urzędnicy, uważamy, że komunikacja zbiorowa i rowerowa są naturalnymi sojusznikami. Tandem autobus + rower łączy ze sobą zalety obu tych środków - umożliwia szybszą podróż na większe odległości oraz możliwość bezpośredniego dotarcia do celu.

Niedawno wystąpiliśmy do BKM z prośbą o informację nt. wykonanej pracy przewozowej przez białostockie autobusy w ostatnich dwóch dekadach. Otrzymaliśmy dane za lata 2004 - 2012, które prezentujemy na wykresie poniżej. Ponieważ liczby bezwzględne raczej nic nie mówią, a rozkład modal share w Białymstoku nie jest dostępny, liczbę przewiezionych pasażerów przyrównaliśmy do dynamiki liczby samochodów zarejestrowanych w Białymstoku.

samochody_vs_pasazerowie.png

2004 = 100.

Wnioski pozostawiamy czytelnikom.

Źródła: Urząd Statystyczny w Białymstoku, Moja Polis, Czas Białegostoku

komunikacja_miejska białystok modal_share

Komentarze

supersonic | 2013-03-28
Witam, swietny wykres, bo obrazuje umacniajacy sie status samochodu w naszym miescie. W rozwinietych krajach UE przynajmniej w miastach stawia sie na redukcje samochodowej dominacji. Ale nie tylko w UE, bo i podobne strategie sa wdrazane w innych regionach. Dobrym przykladem takiego postepowania jest Curitiba w Brazylii.
Pytanie, dlaczego modal split dla Bialegostoku jest niedostepny? Jak mozna byloby go ustalic?
Pozdrawiam!

[odpowiedz]

mocniak | 2013-03-28
Pytanie, dlaczego modal split dla Bialegostoku jest niedostepny? Jak mozna byloby go ustalic?
Szczerze mówiąc nie pisałem do UM z pytaniem o dane dotyczące modal split, ale:
1. W żadnym dokumencie planistycznym nie znalazłem informacji o obecnym udziale jakiegoś środka transportu we wszystkich podróżach;
2. Modal split szacuje się na podstawie szerszego ankietowania mieszkańców, o czym nie słyszałem;
3. Google niczego nie znalazło na ten temat ;-)

[odpowiedz]

portia | 2013-03-28
Z wykresu jasno wynika, że komunikacja miejska od kilku lat nie stanowi alternatywy dla ruchu samochodowego w Białymstoku. Podczas gdy ilość samochodów wzrasta, ilość pasażerów przeważnie się zmniejsza. Wniosek: zlikwidować komunikację miejską, buspasy oddać rowerzystom, a za zaoszczędzone pieniądze wybudować wypasioną sieć wypożyczalni rowerów, wymalować wszędzie pasy i kontrapasy i spiąć całość z istniejącymi ścieżkami.
Tak, to moja zemsta na kierowcach autobusów za notoryczne zajeżdżanie mi drogi na rondzie koło Gołębia.
:]

[odpowiedz]

czaja24 | 2013-03-29
będziemy mieli jeden cukiereczek na osłodę. Skrzyżowanie sienkiewicza i Piłsudskiego zamykają 6.04 zacznie się komunikacyjny armageddon... Co do liczby samochodów niestety jako najbiedniejszy region w Polsce cały czas gonimy i tak na 1000 mieszkanców przypada u nas najmniej aut (~360 w Warszawie 540) do tego dochodzą małe korki, musi zostać przekroczona pewna Masa Krytyczna aby problem był zauważony i alternatywne środki komunikacji pojawiły się w świadomości społeczenstwa, które nadal traktuje rower jako pojazd BIEDAKA/WIEŚNIAKA ... takie nasze regionalne kompleksy.

wybaczcie nie mam n(ni)

[odpowiedz]

rogacz | 2013-03-29
na fejsiku padło pytanie o źródła, myślę, że warto dodać ;)

[odpowiedz]

mocniak | 2013-03-29
Co do liczby samochodów niestety jako najbiedniejszy region w Polsce cały czas gonimy i tak na 1000 mieszkanców przypada u nas najmniej aut (~360 w Warszawie 540)

Nie zapominaj, że w takim biednym Berlinie przypadają 323 samochody (2011) na 1000 mieszkańców ;-)

[odpowiedz]

bialostoczanin | 2013-04-03
Czy ktoś kto wyliczył ok 360 samochodów w Białymstoku na 1000 mieszkańców mógłby przedstawić liczby podstawione do działania? :) /MC

[odpowiedz]

mocniak | 2013-04-03
Na podstawie danych stąd: http://czasbialegostoku.pl/artykul/coraz-wiecej-samochodow-w-bialymstoku-sprawdzamy-jakie-marki-sa-najpopularniejsze

104 tys samochodów osobowych / 290 tys mieszkańców * 1000 = ok. 358.

[odpowiedz]

Dodaj komentarz