logo RB

System Zarządzania Ruchem - czy pomoże rowerzystom?

smoq | 2013-03-25 | 7 komentarzy

sygnalizacja_świetlna zdiim

Powstanie System Zarządzania Ruchem. Przez Białystok przejedziemy szybciej.

Za bialystokonline.pl: "Powstanie System Zarządzania Ruchem. Przez Białystok przejedziemy szybciej.

Za nieco ponad rok podróż przez Białystok ma być szybsza, zwłaszcza dla pasażerów komunikacji miejskiej. Będzie to możliwe dzięki budowie Systemu Zarządzania Ruchem.

Na wszystkich lub prawie wszystkich skrzyżowaniach sygnalizacja świetlna będzie połączona z centrum zarządzania ruchem - mówi zastępca prezydenta miasta Adam Poliński - a głównym celem będzie priorytetowe traktowanie autobusów komunikacji miejskiej i optymalizacja sygnalizacji w taki sposób, by płynność ruchu była jak największa - dodaje.

Dzięki budowie w Białymstoku Systemu Zarządzania Ruchem będzie wprowadzone sterowanie sygnalizacją świetlną na około 120 skrzyżowaniach. W ramach inwestycji powstaną tablice informujące o utrudnieniach, objazdach, wypadkach a także dostępnych miejscach postojowych.

Dzięki systemowi o 10% ma zwiększyć się średnia prędkość autobusów miejskich, a o minimum 10% zmniejszyć czas postoju na skrzyżowaniach w godzinach szczytu. Ponadto o minimum 20% zmniejszy się liczba zatrzymań na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną. System pozwoli też zmniejszyć kolejki na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną. Dzięki niemu zaoszczędzimy nie tylko czas (może być to średnio kilka minut), ale i pieniądze - pojazdy nie będą spalać paliwa stojąc w korkach."

Czy zyskają rowerzyści?

Z opisu nic nie wskazuje na to, aby oprócz komunikacji miejskiej i samochodów miał ktoś inny na tym zyskać. Aczkolwiek jak się nad tym dłużej zastanowić to kto wie, mogą i zyskać na tym chociażby rowerzyści. Mianowicie, jak piszą, na system składać się będzie przede wszystkim sterowanie sygnalizacją świetlną. Ponieważ, jak już było wiele razy poruszane, są zastrzeżenia do pracy sygnalizacji w mieście. Skoro będzie wprowadzana optymalizacja sygnalizacji, to może mogłyby być uwzględnione również postulaty rowerzystów. Proponuję, aby w komentarzach pisać co i gdzie się komuś nie podoba i może udałoby się nam na podstawie tego stworzyć wspólną listę naszych uwag, bo wydaje się, że jest ku temu dobry moment, aby wprowadzane nowe rozwiązanie służyło zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju. Ja od siebie postuluje bezpieczne przejazdy - równoczesne zapalanie światła zielonego samochodom i rowerzystom, śluzy rowerowe oraz usuwanie przycisków.

sygnalizacja_świetlna zdiim

Komentarze

mocniak | 2013-03-25
Dzięki systemowi o 10% ma zwiększyć się średnia prędkość autobusów miejskich
Proponuję zapisać sobie gdzieś ten cytat, pomierzyć obecne prędkości autobusów i rozliczyć za jakiś czas magistrat z tego projektu. Nie znam przykładu polskiego miasta, w którym taki system uzyskał mierzalne korzyści, a podobny projekt na Al. Jerozolimskich w Warszawie w żaden sposób nie skrócił czasu przejazdów tramwajami, którym priorytet na wydzielonym torowisku jest nadać o wiele łatwiej niż autobusom na jezdni z innymi pojazdami.

http://www.zm.org.pl/?a=tramwaje_starynkiewicza-09b - polecam artykuł z Zielonego Mazowsza.

[odpowiedz]

rafcik | 2013-03-25
Przez Białystok przejeżdżałoby się dużo szybciej, gdyby wywalić część sygnalizacji. Tak na oko połowa z nich jest zupełnie niepotrzebna.

[odpowiedz]

mocniak | 2013-03-25
W "czerwonej książeczce" są kryteria określające zasadność postawienia sygnalizacji świetlnej na podstawie potoków ruchu i wypadkowości. Jakby ktoś się uwziął to pewnie faktycznie uwalił sens istnienia sporej części białostockich świateł.

[odpowiedz]

pika | 2013-03-26
Niech ktoś spróbuje wcisnąć guzik na wysepce na skrzyżowaniu Sikorskiego, Jana Pawła II (jadąc ścieżką od centrum na Warszawę. Przycisk umieszczony jest na pasie zieleni i aby go wcisnąć, trzeba zejść z roweru i się nieco wygiąć.

[odpowiedz]

smoq | 2013-03-26
@mocniak
no to ciekawie się składa bo u nas ten system będzie budował Simens, a w Warszawie jak czytam też robił to Simens...

@rafcik
nie wiem czy aż połowa, ale jakaś część sygnalizacji wydaje się być na wyrost

[odpowiedz]

Kristof73 | 2013-04-19
System pewnie będzie taki, że nie wykryje rowerzysty i będzie musiał on czekać aż jakiś samochód przyjedzie. Można to przetestować w nocy, gdy w takich "inteligentnych" miejscach nigdy nie dostaje się zielonego światła, bo i po co ? Tak samo jak policjanci, którzy zatrzymają w nocy rowerzystę to dopytują się gdzie on jedzie (głupi jakiś, czy może coś ukraść chce ?), a samochodziarzy o to nie pytają. Moja odpowiedź wtedy brzmi, jadę z tamtej w tamtą, albo do sklepu po flachę.

[odpowiedz]

mocniak | 2013-04-20
Ten system raczej nie będzie bezpośrednio odpowiedzialny za detekcję, a za odpowiednie sterowanie ruchem na pewnym obszarze z kilkoma skrzyżowaniami. Jeżeli wiesz o jakichś skrzyżowaniach, na których pętle/kamery nie wykrywają rowerzystów warto napisać do ZDiIM - detekcja, jeżeli jest, musi wykrywać WSZYSTKIE pojazdy (jest to napisane dosłownie w "czerwonej książeczce").

[odpowiedz]

Dodaj komentarz