logo RB

Tamka z pasami [aktualizacja]

mocniak | 2013-03-28 | 3 komentarze

pasy_rowerowe warszawa grochowa częstochowska infrastruktura

Białystok jest prawdopodobnie ostatnim w Polsce miastem wojewódzkim skutecznie broniącym się przed wyznaczaniem pasów dla rowerzystów w jezdni. Przykład warszawskiej ulicy Tamka, której przekrój jest bardzo podobny do tego na Grochowej i Częstochowskiej, pokazuje, że niechęć białostockiego magistratu do rozwiązań innych niż wydzielona droga dla rowerów jest jedynie szkodliwą paranoją.

Projekt pasów na Tamce

Według informacji opublikowanych przez Pełnomocnika Prezydenta m.st. Warszawy ds. komunikacji rowerowej, gdy tylko pozwolą na to warunki pogodowe, na ul. Tamka zostaną wyznaczone pasy rowerowe. Projekt jest o wiele bardziej ambitny, niż nasza propozycja organizacji ruchu na Grochowej, ponieważ przestrzeń dla rowerzystów powstanie kosztem jednego z obecnych trzech pasów dla samochodów.

Pas rowerowy to bardzo bezpieczne rozwiązanie dla rowerzystów

warszawski pełnomocnik do spraw komunikacji rowerowej Łukasz Puchalski, tvnwarszawa.pl

Ruch na ul. Tamka w Warszawie

Dodajmy, że ruch na ul. Tamka jest o rząd wielkości większy niż na Grochowej i Częstochowskiej. Przed zamknięciem ul. Świętokrzyskiej (będącej przedłużeniem Tamki) na czas budowy metra poruszało się nią kilkanaście linii autobusowych (w tym kilka nocnych) i większość z nich prawdopodobnie wróci na stare trasy w 2014 roku.

Gandhi również z pasem

Aby nie tworzyć bytów ponad konieczne minimum, kolejny przykład ulicy z pasami publikujemy w tym artykule. Przenosimy się na warszawski Ursynów, a dokładniej ul. Indyry Gandhi, która jest głównym dojazdem do stacji metra Imielin. Podobnie jak w przypadku ul. Tamka porusza się nią spora liczba autobusów (6 linii) i w ramach wymiany nawierzchni (bez ingerowania w geometrię ulicy) zostaną na niej wyznaczone pasy dla rowerzystów.

gandhi_dereniowa.png

Tym razem obędzie się bez likwidacji pasa dla aut, ale wewnętrzne pasy ruchu zostały zwężone do 2,5m, a zewnętrzne, po których poruszają się pojazdy komunikacji miejskiej, do 3m. Pasy dla rowerzystów będą miały standardowe 1,5m, a przy skrzyżowaniach z sygnalizacją świetną zostaną wyznaczone śluzy.

Zobacz także

pasy_rowerowe warszawa grochowa częstochowska infrastruktura

Komentarze

smoq | 2013-03-25
Tak, dobrze to wygląda. Widać nie musimy nawet zagranicznymi przykładami się podpierać, a nawet myślę, że skuteczniejsze mogą być przykłady z innych miast Polski, bo obowiązują te same przepisy, a za granicą mogą być inne jak i inne przyzwyczajenia ludzi, a to może być używane jako argument przeciw.
Jeszcze jedno, patrzę na ten rysunek z liniami i znakami i tej śluzy dla rowerzystów nie widzę, czy może jest tam, tylko ja jej nie widzę?

[odpowiedz]

mocniak | 2013-03-25
Projekt będzie jeszcze poprawiany, śluz z tego co wiem chyba nie będzie, ale pasy mają się kończyć za skrzyżowaniami z obu stron, a nie powierzchnią wyłączoną z ruchu.

[odpowiedz]

smoq | 2013-03-25
tak czy inaczej przykład godzien naśladowania :)

[odpowiedz]

Dodaj komentarz