logo RB

Prawie się udało. DDR na ul. Popiełuszki

kaziq | 2013-02-21 | 1 komentarz

droga_dla_rowerów pisma popiełuszki infrastruktura zdiim bożena_zawadzka

Geneza

Droga rowerowa wzdłuż ul. Popiełuszki od Elewatorskiej do Boboli to idealny przykład jak mało a zarazem jak dużo może brakować do pełni szczęścia. Była to, i jest, bardzo pożądana inwestycja rowerowa - mająca na celu połączenie typowo rekreacyjnej DDR w stronę Narwiańskiego Parku Narodowego z typowo komunikacyjną (przynajmniej w założeniu) dróżką przy Popiełuszki.

Plusy ujemne

Niestety. Pierwszym problemem jest przerwany odcinek przez przejazd kolejowy. Tutaj jednak nie możemy winić zarządcy drogi - ten pas znajduje się w gestii PLK. Kolejnym mankamentem okazały się znaki drogowe znajdujące się w skrajni DDR. O niebezpieczeństwie i głupocie takiego rozwiązania dyskutować nie trzeba.

Zarząd Dróg i Inwestycji Miejskich tradycyjnie już nie postarał się z przejazdami rowerowymi. Krawężniki, nie do końca równe z pozostałymi elementami drogi, są naprawdę skomplikowanym i trudnym wyzwaniem dla naszych urzędników. Najgorzej jednak jest na przejeździe przez ul. Boboli, gdzie zastosowano nawierzchnię z kostki brukowej. Dlaczego? Wszystkie wątpliwości rozwiewa argumentacja urzędu.

Plusy dodatnie

Zanim zajmiemy się pismami muszę wspomnieć koniecznie o plusach. Co by nie było, Rowerowy Białystok takowe dostrzec również potrafi.

Po pierwsze układ chodnik - DDR - jezdnia. Nie często w grodzie nad Białą można spotkać tak nowoczesne rozwiązania rowerowe. Piesi instynktownie odsuwają się od jezdni i naprawdę rzadko można spotkać ich na DDR. Drugim plusem jest bardzo dobre skierowanie wideodetekcji. Została ona ustawiona w ten sposób aby wychwycić jadącego rowerzystę wystarczająco daleko przed skrzyżowaniem, by ten mógł je komfortowo pokonać.

Pismo i odpowiedź

Postanowiliśmy podzielić się naszymi spostrzeżeniami z urzędem:

08.11.2012

DO: Urząd Miejski

Zarząd Dróg i Inwestycji Miejskich

Dyrektor Janusz Ostrowski

Szanowni Państwo!

W związku z oddaniem do użytku DDR na ul. Popiełuszki pragniemy podzielić się z Państwem następującymi uwagami:

1) W skrajni DDR znajdują się znaki drogowe. Domagamy się usunięcia ich i doprowadzenia DDR do zgodności z obowiązującymi w Polsce przepisami prawa

2) Prosimy, po raz kolejny, o wyrównanie krawężników na przejazdach rowerowych związanych z tą inwestycją

3) Dlaczego, zgodnie ze Standardami Rowerowymi opracowanymi przez ZDiIM, nie zastosowaliście Państwo bezszwowych połączeń na przejazdach rowerowych przez ul. Boboli, Nowosielską oraz zjeździe do Biedronki?

4) Dlaczego, w przeciwieństwie do Standardów Rowerowych, zastosowaliście Państwo nawierzchnię z kostki brukowej na przejeździe przez ul. Boboli?

5) Pragniemy pogratulować Państwu dobrze ustawionej wideodetekcji na przejeździe przez ul. Nowosielską. Skierowanie kamer jest bardzo praktyczne i wychwytuje rowerzystę wystarczająco daleko przed przejazdem, by ten mógł go bezpiecznie i komfortowo pokonać.

6) Pragniemy również pogratulować Państwu układu jezdnia-DDR-chodnik. Dzięki temu piesi instynktownie odsuwają się od DDR. Z naszych obserwacji wyraźnie wynika, iż na tym odcinku ludzie i praktycznie w ogóle nie zdarza się im wejść na DDR.

Odpowiedź ZDiIM, 5.12.2012

W nawiązania do Pana pisma z 8.11.2012 informuję jak poniżej:

1) Ścieżka rowerowa została wykonana zgodnie z zatwierdzoną dokumentacją projektową. Znaki drogowe w ilości 4 sztuk, które znajdują się w skrajni DDR, nie mogą być przestawione ze względu na brak miejsca

2) Informuję, że wszystkie krawężniki w obrębie budowanej ścieżki, na terenie będącym w zarządzie Miasta, są równe.

3) Zgodnie ze Standardami Rowerowymi miejsca łączenia drogi rowerowej i jezdni mogą być wykonane bezszwowo, ale można też zastosować wtopione krawężniki. Takie właśnie zastosowano przy przejazdach przez ul. Nowosielską, Boboli oraz zjeździe do Biedronki.

4) Przy przejeździe przez ul. Boboli nawierzchnia z kostki brukowej została zastosowana celowo ponieważ jest ona dowiązaniem do starej nawierzchni, która jest wykonana z polbruku. Nawierzchnia wyspy została także wykonana z polbruku z uwagi na fakt, że asfaltowanie tak małego fragmentu jest bardzo uciążliwe a trwałość wykonanej nawierzchni byłaby dużo gorsza.

Bożena Zawadzka

Zarząd Dróg i Inwestycji Miejskich w Białymstoku

droga_dla_rowerów pisma popiełuszki infrastruktura zdiim bożena_zawadzka

Komentarze

mocniak | 2013-02-26
"1) Ścieżka rowerowa została wykonana zgodnie z zatwierdzoną dokumentacją projektową. Znaki drogowe w ilości 4 sztuk, które znajdują się w skrajni DDR, nie mogą być przestawione ze względu na brak miejsca"

A, czyli jak prawo jest łamane już na poziomie projektu, to wszystko jest w porządku. Do Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego z nimi! :-)

[odpowiedz]

Dodaj komentarz