logo RB

Grochowa i Częstochowska - mały wierzchołek ogromnej góry lodowej

mocniak | 2013-02-19 | 0 komentarzy

infrastruktura projekty grochowa częstochowska lipowa śródmieście

 skrzyzowanie grochowej z lipową

W tym tygodniu na stronie Biuletynu Informacji Publicznej na stronie Urzędu Miejskiego pojawiła się informacja o przetargu na budowę kilku dróg dla rowerów, w tym przy ulicy Grochowej i Częstochowskiej.

Rozsądek w odwrocie

Projekty ujawnione przy tej okazji okazały się tak słabej jakości, że sama z siebie napisała o tym Gazeta Wyborcza. Planowany przebieg drogi dla rowerów przy Grochowej zawiera w sobie tyle błędów, że mógłby powstać o nim oddzielny artykuł.

Próba wydzielenia drogi dla rowerów wzdłuż ulicy w centrum miasta na której dominuje ruch lokalny przede wszystkim ukazuje, że białostocki magistrat nie ma najmniejszego pojęcia o tym jak prowadzić ruch rowerowy w śródmieściu. Stworzenie sieci bezpiecznych ścieżek na chodnikach jest nierealne ze względu na brak miejsca i bezsensowne ze względu na konflikty między rowerzystami i dużym ruchem pieszym w centrum. Spychanie rowerzystów z jezdni kłóci się również z podstawowymi funkcjami jaką powinny pełnić ulice w środku miasta - handlowymi czy rekreacyjnymi.

natezenia.png

Również statystyki dotyczące bezpieczeństwa ruchu drogowego mówią o tym, że wydzielanie dróg dla rowerów z istniejących chodników jest błędem. Następstwem oznakowania chodnika jako ciągu pieszo-rowerowego jest większa ilość wypadków z udziałem pieszych. Mimo to magistrat forsuje kolejną inwestycję, której pozytywnym efektem będzie jedynie możliwość pochwalenia się kolejnymi kilometrami ścieżek pod koniec roku.

Co zamiast drogi dla rowerów?

Wydzielona droga dla rowerów potrafi przynieść więcej złego, niż dobrego. Co więc można zrobić w zamian?

Rozwiązań, stosowanych zarówno na zachód od Odry, jak i kraju nad Wisłą, jest wiele.

Śluza rowerowa we Wrocławiu

Można wydzielić pasy rowerowe, tak jak we Wrocławiu, dzięki czemu rowerzyści uzyskają własną przestrzeń, ale uniknie się konfliktów z pieszymi.

Uspokojenie ruchu w Puławach

Można fizycznie uspokoić ruch wprowadzając skrzyżowania równorzędne albo skrzyżowania z wyniesionymi tarczami, tak jak w Puławach. Dzięki temu rowerzyści mogą bezpiecznie poruszać po jezdni wraz z samochodami.

Ostatecznością byłoby nie robienie niczego. I mimo wszystko uważamy, że byłoby to lepsze rozwiązanie niż te, którym Urząd Miejski pochwalił się na swojej stronie.

Zobacz także:

infrastruktura projekty grochowa częstochowska lipowa śródmieście

Komentarze

Dodaj komentarz