logo RB

Kontrapasy, kontraruch

rogacz | 2015-10-10 | 0 komentarzy

infrastruktura kontrapasy kontraruch pasy

Pierwsza ulica z kontraruchem w Białymstoku

W Białymstoku pojawiło się nowe rozwiązanie ułatwiające życie rowerzysty -kontraruch na ul. Kościelnej. Podczas gdy inne miasta takie jak Gdańsk, Kraków i Wrocław stosują je od dłuższego czasu, dla Białostoczan może to być swego rodzaju novum.

Dodatkowo zdarza się niektórym mylić kontraruch z kontrapasem, a ten z kolei z pasem rowerowym. Jakby tego było mało, pas rowerowy bywa też mylony z drogą dla rowerów wydzieloną z jezdni.

Jak się w tym wszystkim połapać? Oto krótkie uporządkowanie powyższych rozwiązań.

Kontraruch.

Kontraruch to po prostu ruch pod prąd -dopuszczenie jazdy pod prąd na ulicy jednokierunkowej. Jest to dokładnie to, co mamy na ul. Zamenhofa.

prąd.jpg

Jak wygląda?

Sam kontraruch jest najprostszym do wprowadzenia i zarazem najtańszym rozwiązaniem. Nie wymaga rozdzielenia kierunków ruchu linią. Na wlotach i wylocie ulicy wystarczy dodać tabliczkę T-22 "Nie dotyczy rowerów".

Jak tego używać?

Po jednokierunkowej ulicy z kontraruchem jeździmy rowerem jak po zwykłej ulicy.

Zarówno jadąc z prądem jak i pod prąd, trzymamy się bliżej prawej strony (majac na uwadze zaparkowane auta, dziury, studzienki -więc bez przesady).

Gdy jest ciasno, zarówno kierowca jak i rowerzysta zwalniają, zbliżają się do prawej strony. Często kierowca zatrzymuje się, pozostawiając rowerzyście ocenę możliwości wyminięcia. Oboje szukają wtedy też miejsca do schowania się, jednak to z reguły rowerzyście łatwiej jest znaleźć np. przerwę w zaparkowanych samochodach, gdzie może zjechać bardziej na prawo. Pierwszeństwo na wylocie regulują znaki lub zasada prawej ręki.

Czy to bezpieczne?

Tak. Po pierwsze jadąc pod prąd mamy kontakt wzrokowy z kierowcą nadjeżdżającym z naprzeciwka. Po drugie nieseparowany kontraruch może być wprowadzany tylko na ulicach z ograniczeniem predkości do 30km/h. Po trzecie, jednokierunkowość ulicy jest podyktowana jej szerokością, gdzie którą dwa auta mają problem z minięciem się. Ze względu na to, że rower jest węższy (i sprytniejszy :) ), nie jest to problemem w przypadku kontraruchu.

Kontraruch jest pojęciem szerszym, bo zawiera się w nim też:

Kontrapas

Kontrapas też jest kontraruchem -kontrapas jest sposobem organizacji kontraruchu.

Jak wygląda?

Różni się głównie tym, że ruch rowerowy (ale tylko pod prąd!) jest odseparowany optycznie. Na jezdni jest wymalowana linia..

Podstawową różnicą oprócz znaków jest właśnie linia, która wyznacza pas jazdy rowerzysty.

Jak tego używać?

Tak samo -bez różnicy w którą stronę jedziemy, zawsze trzymamy się prawej strony. Jadąc pod prąd jedziemy kontrapasem, natomiast jadąc z prądem jedziemy z autami.

Kontrapas jest JEDNOKIERUNKOWY! Jazda z prądem po kontrapasie po lewej stronie jest nieprawidłowa!

Czy to bezpieczne?

Tak, kontrapas ma zalety kontraruchu, dodatkowo wydzielony pas zarezerwowany specjalnie dla rowerzysty.

Póki co to tyle, tymczasem filmy na temat kontraruchu:

Kontraruch na Kościelnej w mediach:

infrastruktura kontrapasy kontraruch pasy

Komentarze

Dodaj komentarz